הנתיב החקלאי אייל הרוש
המערך החקלאי מורכב משני ענפים עיקריים :
- לימוד עיוני
- לימוד מעשי
בלימוד העיוני נקנה לתלמידים את בסיס הידע הנדרש בכדי לפתח בקרבם את היכולת להכיר, לדעת ולהבין את התהליכים השונים אותם אנו מזמנים או מונעים במהלך החקלאי. כמו גם את התכונות השונות של מורכבות הבריאה וכיצד אנו פועלים איתם במהלך החקלאי תוך מתן דגש על תפקידו של האדם כעובד ופועל באדמה וכן כשומר של כל מרחב הבריאה. ( "לעובדה ולשמרה").
הלימוד העיוני מורכב מ :
מבואות מדעיים ( גיאולוגיה , בוטניקה, זאולוגיה, ארכיאולוגיה ).
"דרכי אבות" – החקלאות בא"י בתנ"ך , משנה ותלמוד.
יסודות החקלאות המודרנית
החקלאות האורגנית
סוגיות חקלאיות בהלכה.
התלמידים יוכשרו לקראת בגרות בחקלאות.
המערך המעשי :
המרחב המעשי – חקלאי מושטת על חזון "שמלת הישובים" , חזון זה המוגשם בנחל עין מבשר , מבשרת ציון, ומטרתו פיתוח חקלאות קהילתית סביב כל הישוב. שיקום ופיתוח של מערכות המדרגות החקלאיות ויישום חקלאי קהילתי בהן. למערך חקלאי זה ישנו ערך מוסף וחלוצי שכן בקשתנו להנחיל ולהוביל את הציבור על כל מעגליו לעשייה חקלאית משמעותית שתתבטא ברצף חקלאי הסובב את כל הישוב המוסיף ומשכלל את השיח הקהילתי ביישוב. בין אדם למקום ובין אדם לחברו.
כאמור, תלמידנו יפעלו בחזון "שמלת היישובים" כאשר בסיס העשייה העיקרי יתרחש בנחל עין מבשר, במפעל עין מבשר. בו קיימים כרמים ומטעי זיתים כמו גם ענפים נוספים אותם מבקשים אנו לפתח.
יש לציין שלכל ענף מענפי החקלאות בהם ישתתפו התלמידים ייסלל נתיב עיוני, להעמקה מקצועית ורוחנית בעניינו.
הענפים החקלאיים יתבססו במעגלי המרחב למן הפנימיה והישיבה והחוצה לכל מרחבי הסביבה.
מעגל ראשון
סובב את חיי התלמידים בקמפוס הישיבה וכולל :
- מחזור מזון ועשיית קומפוסט.
- טיפוח גן ירק וגינון בשטח הישיבה.
- גידול תרנגולות
- גידול עיזים
- עשיית גבינות.
מעגל שני
- משתלה – ייצור צמחי תועלת מקומיים לשימוש המרחב החקלאי ולמכירה.
- בית בד – הפעלת בית בד מודרני לכתיתת שמן זית לקהילות הישוב.
- ייקב – עשיית יין מייבול הכרמים.
מעגל שלישי
חקלאות נחל עין מבשר
- מטעי זיתים
- כרמים
- חיטה
- מטעי פרי
- סברס
- גידול דבורים
- עשבי מרפא
- שיקום המדרגות החקלאיות
- שמירה על מרחבי חיי הבר.
מעגל רביעי
הקמת פרוייקטים חקלאיים נוספים ביישוב :
- גינות קהילתיות
- מתחמי חקלאות "שמלת הישובים" בנחלים הסובבים עם גרעיני השכונות החופפות.
מעגל חמישי
- ליווי והדרכה בבתי הספר ביישוב בשיקום ובפיתוח חקלאי במרחבי הנחלים הקרובים לכל מוסד ומוסד.
- ארגון מסיק זיתים ברחובות היישוב בהפעלה ועידוד של מוסדות החינוך ותושבים. (חג הזית)
מעגל שישי
שילוב התלמידים אצל חקלאי האזור :
- בית זית
- צובא
- מוצא
מעגל שביעי
- חפירה ארכיאולוגית
כחוגי ההעשרה נבקש להכשיר את תלמידנו גם במלאכות הבאות :
ריתוך , עבודה בחומר ( קרמיקה) , נגרות , סיתות באבן , פרזול ונפחות.
ולפתוח לפניהם את האפשרות להשתלם בעבודה עם הציוד המקצועי הנלווה :
כלי סדנא , ומיכון חקלאי